Παρασκευή, 3 Ιουνίου 2016

Iστορίες εγκατάλειψης στο κέντρο της πόλης-Το τετράγωνο της ντροπής



Κλοπές προτομών, ναρκομανείς, διαρρήξεις και επιθέσεις σε
 περαστικούς. Ιστορίες εγκατάλειψης στο κέντρο της πόλης
istories-egkataleipsis-sto-kentro-tis-polis-to-tetragwno-tis-ntropis
 
Η είδηση για τις κλοπές των ορειχάλκινων προτομών από το χώρο του 
Πνευματικού κέντρου του Δήμου Αθήνας, φέρνει για άλλη μια φορά στην
 επιφάνεια το πολύ σοβαρό πρόβλημα της φύλαξης και της προστασίας 
αυτού του δημόσιου χώρου στο κέντρο της Αθήνας.
Την νύχτα της 25ης και 26ης Μαΐου με μια εξαιρετικά επαγγελματική και οργανωμένη επιχείρηση, άγνωστοι αφαίρεσαν πέντε ορειχάλκινα κεφάλια, αυτά των Γεωργίου Θεοτοκά, Κωστή Μπαστιά, Κώστα Ουράνη, Άγγελου Τερζάκη και Παντελή Χορν από το Πάρκο των λογοτεχνών.


Πάρκο Ελλήνων Λογοτεχνών ονομάζεται ο δενδρόφυτος περίβολος του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων επί της οδού Ακαδημίας 50 στην Αθήνα, πίσω από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου έχει δημιουργηθεί μια υπαίθρια γλυπτοθήκη με αγάλματα προσωπικοτήτων της πνευματικής ζωής της χώρας από το χώρο των γραμμάτων και των τεχνών.


Για την ακρίβεια «είχε» δημιουργηθεί. Τώρα υπάρχουν μόνο τα θλιβερά απομεινάρια των μαρμάρινων βάθρων στο χώμα. Ο δρόμος που θα τραβήξουν τα κλεμμένα «κεφάλια» είναι γνωστός. Τα παράνομα χυτήρια της Αττικής. Στην εποχή της κρίσης οι κλοπές αντικειμένων αλλά και έργων τέχνης από μέταλλο είναι μια θλιβερή καθημερινότητα. Πόμολα από πόρτες, σιδερένια παγκάκια, καπάκια της ΕΥΔΑΠ, προστατευτικά σιδερένια πέδιλα γύρω από δέντρα και γιατί όχι; Αγάλματα από ορείχαλκο, όλα  είναι ανταλλάξιμα. Οι δημοσιογράφοι έχουν χύσει πολύ μελάνι για τους βανδαλισμούς των αγαλμάτων. Και αν τα μαρμάρινα αγάλματα είναι ο στόχος των βανδάλων, τα ορειχάλκινα είναι στόχος των παράνομων εμπόρων.


Αυτά που εκλάπησαν από το πάρκο καλλιτεχνών είχαν συντηρηθεί πρόσφατα. Από το ίδιο σημείο πριν από μερικά χρόνια εξαφανίστηκαν οι προτομές των Θεοτοκόπουλου, Τρίτση και Καζαντζάκη που δε βρέθηκαν ποτέ.  Έργα γνωστών καλλιτεχνών με μεγάλη αξία έχουν γίνει στόχος των κακοποιών που δρουν ανεξέλεγκτα. Από τα 54 ορειχάλκινα αγάλματα της Αθήνας , έχουν κλαπεί 15, ενώ έχουν βρεθεί ελάχιστα.


Αν κοιτάξουμε την αλήθεια κατάματα, θα δούμε ότι υπάρχουν πολύ λίγες πιθανότητες να περιφρουρηθεί και να φυλαχθεί η δημόσια αυτή περιουσία. Αναρωτιέμαι αν και σε άλλες πόλεις με κρίση εξαφανίζονται τα αγάλματα, η Ισπανία έπρεπε να έχει αδειάσει, αλλά όχι, δε συμβαίνει το ίδιο. Οι  κλοπές αυτές δείχνουν κάτι άλλο. Για αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι της πόλης, το τετράγωνο που περικλείεται στις οδούς Ακαδημίας, Μασσαλίας, Σόλωνος, Ασκληπιού, που είναι ένα από τα πιο προβληματικά της Αθήνας, ακριβώς στο κέντρο της, πίσω από την Αθηναϊκή τριλογία, μαρτυρούν την απόλυτη εγκατάλειψη του κέντρου.


Επιχειρείστε να περάσετε κάποιο απόγευμα -και μην το επιχειρήσετε βράδυ- από το παρκάκι που ενώνει τη Νομική με το Πνευματικό Κέντρο. Είναι αδιάβατο και επικίνδυνο όλες τις ώρες της ημέρας. Είναι ο τόπος του μεγάλου ντιλ των τοξικομανών της περιοχής. Σπασμένα αυτοκίνητα, κλεμμένες τσάντες είναι στο συνηθισμένο μενού. Πριν από ένα χρόνο,  άγνωστοι μπήκαν στον Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων, στο παρκάκι, έσπασαν το παγκάκι, έκλεψαν εικόνες, έκλεψαν τα τάματα που βρίσκονταν πάνω σε αυτές, έσπασαν στασίδια και ό,τι υπήρχε πάνω στην Αγία Τράπεζα. Την ίδια κατάσταση έχει αντιμετωπίσει και το θεατρικό μουσείο. Κλειστό από 2011, έχει υποστεί μέχρι σήμερα σωρεία διαρρήξεων με ανυπολόγιστες καταστροφές.


Το Πάρκο των Λογοτεχνών είναι παραδομένο σε κάθε λογής παρανομία. Είναι βρώμικο, θλιβερό, κανένας δεν το ξέρει ως «πάρκο της λογοτεχνίας» και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Και αν ρωτήσετε όλους όσους ξέρετε κανένας δεν έχει καθίσει στα παγκάκια του.
Είναι σχεδόν ειρωνικό το ότι στο κτίριο της Ακαδημίας 50 στεγάζεται ο ΟΠΑΝΔΑ, ο Οργανισμός Πολιτισμού, Νεολαίας και Άθλησης του Δήμου. Αν εκεί, στον περίβολο του οργανισμού μπορεί και σουλατσάρει ανενόχλητα κάθε λογής διαρρήκτης μπορούμε να φανταστούμε τι συμβαίνει στα μικρά παρκάκια της Αθήνας που μόνο τυχαία παίρνει κανείς χαμπάρι ότι «κάτι λείπει».
Η επαγγελματίες και κάτοικοι φωνάζουν εδώ και χρόνια, κανένας δεν τους δίνει σημασία. Οι λίγοι μαγαζάτορες που έχουν απομείνει στο κομμάτι της Σόλωνος σκέφτονται να εγκαταλείψουν μια περιοχή που έπρεπε να είναι λαμπρή, ωραία, «βιτρίνα» και δεν είναι τίποτα άλλο από ένα υποβαθμισμένο και επικίνδυνο κομμάτι.
Ο υπεύθυνος του γραφείου τύπου του Δήμου Αθηναίων κ. Σταματόπουλος λέει πως «η κατάσταση με το Πνευματικό κέντρο και την Τριλογία δε μπορεί να συνεχιστεί ούτε μέρα ακόμα. Η αστυνομία να αναλάβει τις ευθύνες της».
Ας πούμε μια αλήθεια. Ευθύνη έχει και η Αστυνομία και ο Δήμος. Και όσο ψάχνουμε να βρούμε τον «υπεύθυνο» της κατάστασης, το παραδοσιακό κέντρο θα συνεχίσει να χάνει τη σηµασία του, η πόλη θα βυθίζεται σε ανυποληψία, η οικονομική κρίση απλώς θα υπογραμμίζει την αναποτελεσματικότητα και την εγκατάλειψη κάθε προσπάθειας να έχουμε μια πρωτεύουσα με τα στοιχειώδη και τα αυτονόητα, αφού όταν μιλάμε για ποιότητα ζωής πια, πρόκειται για πολυτέλεια.

Από τα αποκαλυπτήρια προτομών του Γεωργίου Θεοτοκά και του Αγγελου Τερζάκη από το δήμαρχο της Αθήνας Δ.Αβραμόπουλο το 2000.
Από τα αποκαλυπτήρια προτομών του Γεωργίου Θεοτοκά και του Αγγελου Τερζάκη από το δήμαρχο της Αθήνας Δ.Αβραμόπουλο το 2000.















2 σχόλια:

  1. Θλίψη και μελαγχολία. Η ασχημότερη ευρωπαϊκή πόλη απορφανίζεται από τα λιγοστά πολιτιστικά της στοιχεία που διακοσμούσαν στοιχειωδώς τη μιζέρια της.
    Αλλά αυτά παθαίνει όποιος... δίνει τα φώτα του πολιτισμού -άπλετα- και κρατάει μόνο γιά να φωτίζεται, την καράφλα του... Βαρουφάκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή