Τετάρτη, 29 Αυγούστου 2018

Παλιά Αθήνα - To τέλος των τραμ.





  • Το 1953 σηματοδότησε την αρχή του τέλους των τραμ στη μεταπολεμική Αθήνα.
    Πολλά έχουν ειπωθεί και πολλά έχουν γραφτεί για το θέμα.
    Ας δούμε όμως τι έγραφε ο τύπος εκείνη την εποχή.

    Η "Ελευθερία" στις 19 Ιουλίου 1953 είχε τίτλο:
    Το άρθρο άρχιζε λέγοντας : 
    "Tο Νοέμβριο ή το αργότερο τον Δεκέμβριο, η Αθήνα θα έχει δύο μεγάλες φαρδιές συγχρονισμένες λεωφόρους, που θα μπορούν να κυκλοφορούν με μεγάλη ταχύτητα πολλές ταυτόχρονα σειρές από αυτοκίνητα: τη λεωφόρο Πατησίων και τη λεωφόρο Κηφισιάς.
    Τα έργα που γίνονται τώρα στους δύο αυτούς μεγάλους δρόμους πρόκειται να αλλάξουν την όψη της πρωτεύουσας. Η αντικατάσταση των τραμ με τρόλλεϋ μπας, έδωσε την αφορμή και την ευκαιρία της επισκευής και της διαρρυθμίσεως των δύο μεγάλων αθηναϊκών αρτηριών. "

    Και παρακάτω:
    " Για να διορθωθούν πραγματικά αυτές οι δύο αρτηρίες ήταν ανάγκη να γίνουν έργα μεγάλης εκτάσεως και πολύμορφα, που άρχισαν τώρα να πραγματοποιούνται, έπειτα από μελέτες, συσκέψεις και συμβούλια πολλών ετών. Τα έργα αυτά, που έχουν προσωρινά αναστατώσει την κυκλοφορία […] είναι : α) η δημιουργία καινούργιων υπονόμων. β) η κατασκευή από την αρχή των οδοστρωμάτων και γ) η αφαίρεσης των γραμμών των τραμ και η τοποθέτηση εναερίων ηλεκτροφόρων καλωδίων για τα τρόλλεϋ μπας.
    Τα τραμ εμπόδιζαν σημαντικά την κανονική κυκλοφορία και η αντικατάστασης των με τρόλλεϋ ήταν επιβεβλημένη."
    Κλείνοντας η εφημερίδα αναφέρει τα εξής σε σχέση με τα τρόλλεϋ:
    "Τριανταπέντε μεγάλα κίτρινα τραμ εξυπηρετούσαν ως τώρα τη γραμμή Πατησίων-Αμπελοκήπων. Αυτά θα αντικατασταθούν από ισάριθμα τρόλλεϋ μπας. Κάθε τρόλλεϋ μπας μπορεί να περιλάβει ακριβώς τον ίδιο αριθμό επιβατών με ένα μεγάλο κίτρινο τραμ. Η συγκοινωνία ελπίζεται να εξυπηρετηθεί καλύτερα με τα τρόλλεϋ : α) γιατί είναι ταχύτερα από τα τραμ και β) γιατί έχουν φαρδύτερους διαδρόμους από τα τραμ πράγμα που θα ελαττώσει το συνωστισμό που παρατηρείται σήμερα στα οχήματα.
    [...]
    Τα τρόλλεϋ θα ακολουθούν την ίδια διαδρομή από τους Αμπελοκήπους στα Πατήσια που ακολουθούν τα τραμ.
    [...]
    Tα καινούργια ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μήκος 12 μέτρα και πλάτος 2.5. Τοεξωτερικό τους έχει χρώμα κίτρινο και τα καθίσματά τους είναι από πράσινο δέρμα. Γενικά είναι πολυτελέστατα και το πιο σημαντικό, είναι αθόρυβα γιατί έχουν ελαστικούς τροχούς."




     Λίγους μήνες αργότερα, στις 24 Οκτωβρίου 1953 (ακριβώς 59 χρόνια πριν) η εφημερίδα "Εμπρός" έγραφε:



    Συγκεκριμένα:
    "Εις το υπουργείον Δημοσίων Έργων συγκροτήθη χθες την πρωίαν σύσκεψις εις την οποίαν μετέσχον οι υπουργοί Δημοσίων Έργων, Εσωτερικών και Συγκοινωνιών κκ. Καραμανλής, Λυκουρέζος και Ψαρρός και οι αρμόδιοι διαυθυνταί.
    Κατά την εν λόγω σύσκεψιν και κατόπιν κοινής αποφάσεως των τριών τπουργών, καθωρίσθη η διαδρομή των, από τέρματος Πατησίων εις Αμπελοκήπους ηλεκτρικών λεωφορείων και ωρίσθη ως ημέρα διακοπής της δια των οδών τούτων τροχιοδρομικής συγκοινωνίας η 15η Νοεμβρίου, υποχρεουμένης της Ηλ. Ετ. Μεταφορών όπως κατά την αυτήν ως άνω ημερομηνία διακόψη και την τροχιοδρομικήν συγκοινωνίαν Κυψέλης-Παγκρατίου εξασφαλίζουσα την συγκοινωνίαν δι'άλλων συγκοινωνιακών μέσων."

    Εργασίες ξηλώματος των γραμμών του τραμ επί της Πατησίων.

    ΠΗΓΗ


    ΠΗΓΗ: http://www.trolleatzis.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου